Update

Vakantie met huisdier voor 17,8% van de Belgische vijftigplussers

Je huisdier(en) thuis of in een asiel achterlaten terwijl jij op reis bent, voor velen is dat uitgesloten. Zo ook voor een aanzienlijk aantal Belgische vijftigplussers. 38,2 procent onder hen heeft een huisdier, waarvan 17,8 procent dit steevast meeneemt op reis. Bij het boeken van het hotel, het vakantiehuis of de camping kijken ze daarom niet alleen naar hun eigen comfort, maar ook naar de voorzieningen voor hun huisdier.

De vaakst aangehaalde reden om hun huisdier mee te nemen, is dat die een vast onderdeel van het gezin en dus ook van het reisgezelschap vormt. Daarnaast geven velen aan dat ze buren, vrienden of familie niet willen belasten met de zorg voor hun huisdier. Tot slot hebben ze het moeilijk om hun huisdier achter te laten, zeker in een asiel. Zo hoeven ze ook op vakantie hun ‘dierenvriend’ niet te missen!

Update

Sporten: 48% van de Belgische vijftigplussers ‘just does it’

Als het kriebelt, moet je sporten en bij vele Belgische vijftigplussers kriebelt het regelmatig! Maar liefst 48 procent onder hen gaat regelmatig tot af en toe sporten. 14 procent gaat minstens drie keer per week sporten, waarvan 7 procent zelfs elke dag. Een tweede groep van 28,1 procent sport één tot drie keer per week. Tot slot trekt 5,9% zijn sportschoenen minder dan eens per week aan.

De belangrijkste reden voor de vijftigplussers om te sporten, is omdat het hen fit en gezond houdt. Het geeft hen meer, versterkt hun immuunsysteem en houdt hen zowel lichamelijk als mentaal jong. Daarnaast doen ze aan sport om lichaamsgewicht te verliezen of op peil te houden. Daardoor straalt niet alleen hun lichaam, maar krijgt ook hun zelfvertrouwen een boost. Tot slot sporten ze, omdat het gewoon erg leuk is. De meesten sporten in groep, waardoor sporten voor hen een uitlaatklep en een stimulans voor hun sociale leven is!

Update

16,2% van de Belgische vijftigplussers bakt zelf brood

Heerlijk vers brood met een krokante korst, wie houdt daar nu niet van? (Bijna) iedereen eet brood als ontbijt, middag- of avondmaal. De meerderheid van de Belgische vijftigplussers, meer bepaald 60,9% haalt steevast zijn brood bij de (warme) bakker. De populariteit van zelf brood bakken, is echter aan een opmars bezig. Maar liefst 16,2% bakt zijn brood zelf.

De meest aangehaalde reden van vijftigplussers om zelf hun brood te bakken, is dat je zelf het recept kan kiezen om je eigen, unieke brood te bakken. Daarnaast is het erg eenvoudig: alle ingrediënten in de broodmachine en amper een paar uur later heb je in een handomdraai een lekker vers brood. Tijdens het ontbijt is het brood dan zelfs nog lekker warm. Tot slot is zelfgebakken brood gezonder én verser dan brood van bij de bakker en zeker dan van in de supermarkt. Er gaat voor deze vijftigplussers niets boven de geur en smaak van zelfgebakken brood!

Update

46,9% van de Belgische vijftigplussers onvoldoende beschermd tegen de zon!

De zon is opnieuw in het land! Tijd om weer te werken aan dat bruine kleurtje. Regel nummer één bij het zonnen, is je steeds goed insmeren met zonnecrème. Dat hebben de meeste Belgische vijftigplussers begrepen. Ruim 90 procent smeert zich steeds in voor het zonnen. Toch is er nog werk aan de winkel …

Pas met een zonnecrème van factor 30 of hoger ben je voldoende tegen de zon en de schadelijke uv-stralen beschermd. (Slechts) 54,2 procent van de vijftigplussers heeft dit begrepen. Een veel te hoog percentage, meer bepaald 39,9 procent, gebruikt echter een factor 20 of minder, waarvan 17 procent zelfs factor 10 of minder. Meer bewustwording over de schadelijke gevolgen van de zon en dus de nood aan smeren, is absoluut geen overbodige luxe!

Update

29,4 procent van de Belgische vijftigplussers op dieet!

De zomer is in aantocht! Dat betekent opnieuw warmere temperaturen en dus ook luchtigere kledij. Vaak geven we dan meer van ons lichaam bloot dan we soms eigenlijk zouden willen. Om in de zomer toch wat zekerder buiten te komen, volgt 10,9% van de Belgische vijftigplussers een dieet. Daarbij volgen ze geen drastisch dieet. Hun doel is om door gezonder te eten en meer te bewegen wat slanker en vooral zelfzekerder voor de (zomer)dag te komen!

Er zijn echter ook vijftigplussers die om andere redenen een dieet volgen. Een eerste groep van 9,9% doet het om zich een gezondere levensstijl aan te meten. Gezonder leven betekent immers een langer en energieker leven! Een tweede groep van 8,6% moet verplicht diëten, omwille van ziekte. Een laatste groep van 9,2% is momenteel niet op dieet, maar overweegt het wel. Een gezonde geest in een gezond lichaam is dus ook voor vijftigplussers prioriteit!

Update

Beter voorkomen dan genezen: 13,1% van de Belgische vijftigplussers draagt fietshelm

Het vormt al enkele jaren een punt van discussie: moet de fietshelm verplicht worden? Dat de fielshelm de algemene veiligheid van de fietser vergroot, werd al aangetoond. Daarom kiest 13,1% van de Belgische vijftigplussers ervoor om steeds een fietshelm te dragen.

Dit doen ze voornamelijk om bij een val de kans op een hersenletsel te verkleinen. Daar komt nog eens bij dat het op de wegen steeds drukker wordt, waardoor je meer risico op een ongeval loopt. Tot slot zijn deze vijftigplussers zich bewust van hun voorbeeldfunctie. Om hun kleinkinderen tijdens een fietstochtje aan te sporen om een helm te dragen, zetten ze er steevast zelf eentje op hun hoofd.

Hoewel 28,5% van de Belgische vijftigplussers nooit fietst, is er nog steeds 58,5% die nooit een fietshelm draagt. Het sensibiliseren van vijftigplussers om een fietshelm te dragen, is dus absoluut nog erg zinvol!

Update

Een vijfde van de Belgische vijftigplussers geniet regelmatig van een dagje wellness

Wie van ons wordt eens niet graag in de watten gelegd? Af en toe volledig tot rust komen, is, zeker in deze tijden, geen overbodige luxe. De Belgische vijftigplussers denken er ook zo over. 20,6% gaat geregeld ter ontspanning naar de wellness en 14,4% denkt eraan dit in de nabije toekomst zeker een keertje te doen. Daarbij zijn de sauna en massages het populairst.

De voornaamste reden om de wellness te bezoeken, is omdat het, zowel voor lichaam als geest, erg relaxerend is. Je bent even weg uit de drukte van elke dag, waardoor alle stress langzaam uit je wegvloeit. Na een dagje of een paar uurtjes zijn je batterijen weer helemaal opgeladen! Het doet daarnaast deugd om eventjes door iemand anders in de watten gelegd te worden. Tot slot betekent wellness voor de vijftigplussers een dagje me- of we-time. Alleen of met je partner/vrienden een wellnessuitje: zalig genieten!

Update

Denksport houdt brein van ruim drie vierde van de Belgische vijftigplussers scherp

De Belgische vijftigplussers zijn echte puzzelkampioenen! Ruim 75% van hen lost dagelijks puzzels, zoals kruiswoordraadsels of sudoku’s, op. In de eerste plaats vullen ze de puzzels uit hun tijdschriften en/of krant in. Daarnaast kopen ze in de boeken- of krantenwinkel boekjes vol puzzels, maar ook online puzzels oplossen, wordt steeds populairder.

Puzzelen vormt voor de vijftigplussers de ideale manier om zich te ontspannen. Het stelt hen immers in staat hun hoofd even volledig leeg te maken. Het is de perfecte activiteit om zich niet alleen thuis, maar ook onderweg op de trein of bus bezig te houden. Tegelijkertijd houdt de activiteit hun brein fit en scherp. Het is telkens weer een overwinning wanneer de puzzel klopt. Vijftigplus en echte denksportkampioenen dus!

Update

Kassagerinkel in kringwinkel: 47% van de Belgische vijftigplussers trekt ernaartoe

Winkelen in de kringloopwinkel vormt hoe langer hoe minder een taboe. Ook de Belgische vijftigplussers hebben de voordelen van de kringwinkel ontdekt. Maar liefst 47,2% onder hen koopt weleens spulletjes in tweedehandswinkels. De populairste items die ze er op de kop tikken, zijn boeken, kleding en decoratieartikelen.

Hun belangrijkste drijfveer om tweedehandsspullen te kopen, is de lage prijs. Dat terwijl de kwaliteit van de spullen nog erg goed is! Daarnaast tref je in kringwinkels vaak unieke spulletjes aan, die nergens anders meer te koop zijn. Enkele unieke stukken in huis of om het lijf hebben, geeft hen de kans om hun interieur of kledingstijl volledig volgens eigen smaak samen te stellen. Tot slot is het ook een duurzame manier van consumeren. Door goederen te hergebruiken, wordt de afvalberg een pak kleiner!

Update

Een vijfde van de Belgische vijftigplussers huurt tuinman

Echt groene vingers heeft niet iedereen. Daarom doen steeds meer mensen een beroep op een professionele tuinman. Zo ook 19,7% van de Belgische vijftigplussers. Daarvan laat 7,1% een tuinman komen om alle klussen in de tuin op te knappen, tegenover 12,6% die enkel de hulp van een tuinman inroept voor de grotere klussen. Het gaat dan onder andere over het snoeien, aanplanten of heraanleggen van de tuin.

Door de hulp van een tuinman in te schakelen, beschikken ze steeds over professioneel tuinadvies en zijn ze er zeker van dat hun tuin op de juiste wijze onder handen genomen wordt. Daarnaast zijn zij onmiddellijk van al hun afval verlost. Maar ze beschouwen het als het grootste voordeel dat ze zelf niet in de tuin moeten ploeteren, maar er ten volle van kunnen genieten.

Update

Een vijfde van de Belgische vijftigplussers heeft een buitenverblijf

Een plek onder de zon thuis of ver weg? Daar tekent 18,2% van de Belgische vijftigplussers voor. Zij beschikken dan ook over een buitenverblijf in eigen land (9,8%) of in het buitenland (8,4%).

De vijftigplussers zien hun buitenverblijf als een oord van rust en ontspanning. Je kan wanneer je maar wil zorgenloos op vakantie vertrekken. Het is op lange termijn niet alleen goedkoper, omdat je heel wat verblijfskosten uitspaart, je komt eveneens niet voor onaangename verrassingen, zoals een gebrek aan hygiëne, in je vakantieverblijf te staan.

Daarnaast vormt een buitenverblijf voor hen niet enkel een investering in rust, maar ook in de toekomst. Met de tegenwoordig lage rentes investeren ze liever in vastgoed dan hun geld op een spaarboekje te zetten. Sommigen vergaren op die manier ook huurinkomsten, als extra appeltje voor de dorst, of plannen om er in de toekomst voorgoed te gaan wonen.

Tot slot is een buitenverblijf ideaal om elders te overwinteren. Zo voelen de vijftigplussers zich, dichtbij én ver, steeds thuis!

Update

Ruim helft Belgische vijftigplussers schenkt geld aan goede doelen

“Belgen schenken meer geld aan goede doelen”, kopte Het Laatste Nieuws begin dit jaar. Daar zitten de Belgische vijftigplussers voor een groot deel tussen. Maar liefst 54,7% schenkt op regelmatige basis iets aan een goed doel. Daarbij heeft 29,7% een vast goed doel, tegenover 15,3% die de ene keer aan dit en de andere keer aan dat goed doel geld schenkt. De overige 9,9% draagt bij aan een goed doel, wanneer er een bepaalde actie, zoals Kom op tegen Kanker, wordt gedaan.

De meeste vijftigplussers schenken geld aan een goed doel waar ze enige affiniteit mee hebben. Dit bijvoorbeeld doordat ze iemand kennen die aan een bepaalde ziekte lijdt of die in armoede leeft. Daarnaast willen ze op die manier een wezenlijke bijdrage leveren aan een beter leven en een betere wereld voor iedereen. Ieder van ons kan weleens hulp gebruiken. Ze schenken onder het motto: ‘Kleine beetjes maken één groot’!

Update

65% van de Belgische vijftigplussers verkiest nieuwe wagen boven tweedehandsmodel

Geen tweedehands.be, nee! Maar liefst 65,4% van de Belgische vijftigplussers verkiest bij de aankoop van een wagen geen tweedehandsauto, maar een nieuw model. De belangrijkste reden hiervoor is de betrouwbaarheid. Een auto die recht uit de fabriek komt, is volledig in orde. Bovendien krijg je er vaak nog garantie op. Ten tweede kan je de auto volledig samenstellen zoals jij dat wil, zoals qua kleur, model, opties … Ook is een nieuwe auto tot slot steeds voorzien van de nieuwste technologische snufjes, wat het rijcomfort alleen maar verhoogt!

Dat wil echter niet zeggen dat tweedehandsauto’s het slecht doen bij de vijftigplussers. 26,8% onder hen koopt een tweedehandsauto aan. De grote meerderheid (23,4%) doet dit via een garage, omdat ze dat betrouwbaarder vinden dan via het internet. Zo kunnen ze meerdere tweedehandswagens tegelijkertijd zien, deze onmiddellijk met elkaar vergelijken en professioneel advies krijgen!

Update

Generisch geneesmiddel door 77% van de Belgische vijftigplussers verkozen boven origineel

De kostprijs van medicijnen loopt soms de spuigaten uit. Die kosten moet je als patiënt (meestal) volledig zelf dragen. Gelukkig bestaat er nu zoiets als generische geneesmiddelen. Ook 77,7% van de Belgische vijftigplussers koopt generische geneesmiddelen, om de kosten van hun medicijnen wat te drukken. 68% onder hen vraagt hier zelfs steeds specifiek naar bij hun arts.

De belangrijkste reden van vijftigplussers om een beroep te doen op generische geneesmiddelen, is omdat ze een pak goedkoper zijn. Daarnaast geven ze aan dat de medicijnen even kwaliteitsvol, veilig en doeltreffend zijn als de originele medicijnen. Hetzelfde effect, maar ruim goedkoper: even goed voor hun gezondheid en nóg beter voor hun portemonnee!

Update

Papieren én digitale krant dagelijks gretig gelezen door Belgische vijftigplussers

Dat de Belgische vijftigplussers graag op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt in de wereld, is een feit. Daarom leest 70,6% van hen dagelijks de krant, terwijl 12,1% af en toe de krant leest.

De meerderheid van de vijftigplussers verkiest nog steeds de papieren krant. 35,2% krijgt die dagelijks thuis geleverd, tegenover 9,1% die elke dag naar de plaatselijke krantenwinkel gaat, om de krant te kopen. Voor hen is de krant bij het ontbijt even onontbeerlijk als een vers kopje koffie.

Het aantal vijftigplussers dat online de krant leest, zit echter in de lift. Momenteel doorbladert 26,3% de krant digitaal. Zij geven daar de voorkeur aan, omdat het nieuws op internet steeds up-to-date is. Een papieren krant krijg je ‘maar’ één keer per dag, met nieuws van de dag voordien. Op het internet verschijnen ‘de laatste nieuwsjes’ vrijwel onmiddellijk. Zo ben je elke dag tot op de seconde mee!

Update

Cd’s en vinyls boven digitaal voor 46,1% van de Belgische vijftigplussers

Na ruim 30 jaar lijkt de cd zijn beste tijd wel te hebben gehad. De verkoop van de schijfjes blijft dalen, terwijl het (il)legaal downloaden van muziek in de lift zit. De Belgische vijftigplussers doen ook mee aan de downloadhype, maar blijven toch grotendeels trouw aan de aankoop van fysieke cd’s. Zo geeft 46,1% de voorkeur aan cd’s of vinylplaten. Daartegenover staat slechts 9,5% van de vijftigplussers die aangeven muziek te downloaden of liedjes via internet te kopen.

Deze vijftigplussers kopen nog cd’s of vinylplaten, omdat ze als echte muziekfanaten koste wat kost het fysieke exemplaar in hun bezit willen hebben. Het cd-hoesje of de plaatcover draagt immers bij tot de beleving van de muziek. Daarnaast is de geluidskwaliteit van cd’s veel beter dan de digitale geluidskwaliteit. Kortom, de digitale muziek kan voor hen nooit de magie van de cd en de platenwinkel vervangen.

Update

TreinTramBus voor 70% van de Belgische vijftigplussers

Met De Lijn en de trein zou je er al zijn! TreinTramBus is dan ook voor 70,5% van de Belgische vijftigplussers hun hoofdvervoermiddel. Om een uitstapje te doen, dat iets verder weg is, of zelfs gewoon om naar de lokale markt of winkel te gaan, nemen ze (meestal) het openbaar vervoer.

Ook indien de vijftigplussers beschikken over een auto kiezen ze er in veel gevallen toch voor om met het openbaar vervoer te gaan. De vaakst aangehaalde reden hiervoor is dat je niet midden in de verkeersdrukte zit. Op trein, tram of bus kan je rustig praten, iets lezen … weg van de files en dus de stress. Daarnaast geven ze aan dat je met het openbaar vervoer nooit een parkeerplaats moet zoeken, geen geld in de parkeermeter moet verspillen en je je dus ook geen zorgen moet maken over je auto terwijl je ergens bent. Tot slot speelt het milieu een rol. Aangenaam, milieuvriendelijk reizen, duidelijk prioriteiten bij de vijftigplussers!

Update

Poetshulp voor een vierde van de Belgische vijftigplussers

Om hun huishoudelijk werk wat te verlichten, doet 25,5% van de Belgische vijftigplussers een beroep op professionele poetshulp. Ze worden vooral ingeschakeld om te poetsen en te strijken, maar in sommige gevallen ook om maaltijden te bereiden. Bovendien maakt de helft van deze vijftigplussers ook gebruik van een klusjesdienst, om allerlei karweitjes in en rond hun huis op te knappen.

De meesten halen poetshulp in huis via het systeem van de dienstencheques. Huishoudhulp is op die manier betaalbaar(der) en wordt door de vijftigplussers als betrouwbaar(der) aanzien. Zo komt er ook steeds een vaste medewerker over de vloer, die ‘blindelings’ aan al hun wensen kan voldoen. Dankzij de hulp hebben ze heel wat meer vrije tijd, om onder andere met hun (klein)kinderen door te brengen!

Update

57,2% van de Belgische vijftigplussers is liefhebber van culturele activiteiten

Op tijd en stond snuiven de Belgische vijftigplussers graag wat cultuur op. Maar liefst 57,2% van hen gaat af en toe tot zeer regelmatig naar culturele activiteiten. Dit kan inhouden dat ze dan op uitstap naar een stad gaan, een museum of tentoonstelling bezoeken, naar een concert of theatervoorstelling gaan en nog zoveel meer.

Vooral de lokale culturele activiteiten scoren hoog bij de vijftigplussers. Daar trekken ze dan ook het vaakst naartoe. Ze gaan erheen met hun partner, vrienden of via een organisatie waarbij ze aangesloten zijn. Cultuurliefhebbers van het eerst uur dus!

Update

Merkproducten boven witte producten voor 44,7% van de Belgische vijftigplussers

Uit een rondvraag van SeniorenNet bleek dat 44,7% van de Belgische vijftigplussers merkproducten boven witte producten verkiest. Daarvan koopt 14% enkel merkproducten en 30,7% voornamelijk merkproducten, maar voor bepaalde zaken, meestal conserven en diepvrieswaren, ook witte producten. Deze klanten vinden het aanbod van merkproducten gevarieerder, betrouwbaarder, aantrekkelijker en ook lekkerder dan witte producten.

Daartegenover geeft 23% van de vijftigplussers de voorkeur aan witte producten, waarvan 17,2% ook soms merkproducten koopt. Vooral dat ze goedkoper zijn en dat de kwaliteit door hen als evenwaardig beschouwd wordt, geven de doorslag om voor witte producten te kiezen.

De overige 32,3% koopt ongeveer helft helft. Zij kopen van welbepaalde producten liever het merk en van andere liever het witte product.

Update

Regelmatig restaurantbezoek voor 41% van de Belgische vijftigplussers

Dat de Belgische vijftigplussers echte levensgenieters zijn, wordt nogmaals bewezen door hun liefde om regelmatig uit eten te gaan. Maar liefst 41,7% gaat maandelijks tot zelfs wekelijks op restaurant. Bij de overgrote meerderheid daarvan (31,8%) is het erg wisselend wanneer ze op restaurant gaan. Week, weekend, ’s avonds, overdag, het komt allemaal voor.

Verder wisselen de vijftigplussers graag eens van restaurant. Vaak hebben ze wel een vast restaurant waar ze naar terugkeren, maar ze ontdekken er eveneens herhaaldelijk eentje. Af en toe zit er een decadent(er) diner tussen, maar vooral de iets chiquere en lokale restaurants komen aan bod. Een restaurantbezoek draait voor de vijftigplussers niet alleen om het eten, ook de sfeer en het gezelschap maken hun uitje geslaagd!

Update

Fitness houdt 14,2% van de Belgische vijftigplussers jong!

“Als het kriebelt moet je sporten!” Dat meent ook 14,2% van de Belgische vijftigplussers. Daarom doen ze één tot meerdere keren per week aan sport. Daarvoor trekken ze naar een fitnesscentrum of naar de lokale sport-, wandel-, zwem- of fietsclub, waar ze oefeningen op maat krijgen.

Door te sporten op latere leeftijd voelen de vijftigplussers zich beter in hun vel. Ze merken duidelijk dat hun gewrichten soepeler blijven, waardoor ze hun dagelijkse bezigheden vloeiend kunnen blijven uitvoeren. Op die manier houden ze eveneens hun gewicht en spiermassa op peil. Hun stress stroomt ook als het ware uit hun lichaam weg. Dit alles geeft hen niet alleen een gezonder gevoel, ook hun zelfvertrouwen gaat erop vooruit. Ze blijven en voelen zich jonger en wie tekent nu niet voor een ‘eeuwige’ jeugdige souplesse?

Update

Ook ruim 16% van de Belgische vijftigplussers doet mee aan Dagen Zonder Vlees

De actie Dagen Zonder Vlees is ook dit jaar weer van start gegaan. Van 18 februari tot 4 april vindt het initiatief voor de vierde keer plaats en dit met een recordaantal deelnemers. Ook steeds meer Belgische vijftigplussers gaan de uitdaging aan om 40 dagen minder/geen vlees en vis te eten. Zo schreef ruim 16% zich in om tijdelijk min of meer vegetariër te worden.

In de eerste plaats trachten de vijftigplussers zo hun steentje bij te dragen tot het verkleinen van onze ecologische voetafdruk. Het initiatief vergroot hun bewustzijn op een leuke manier rond de schadelijke gevolgen van de vleesconsumptie. Door samen deel te nemen, kunnen ze elkaar steunen en hebben ze het gevoel dat hun ‘vasten’ ook echt een verschil maakt. Bovendien kan je online steeds meer vegetarische recepten vinden, waardoor er ook zonder vlees voldoende variatie in de maaltijden zit. Vegetarische gastronomie? De vijftigplussers zijn ready!

Update

Een vijfde van de Belgische vijftigplussers gebruikt zijn smartphone om te internetten

Via de smartphone internetten, is duidelijk niet alleen voor jonge ‘ketten’! 20% van de Belgische vijftigplus smartphonegebruikers surft met zijn smartphone regelmatig op het internet. Ze hebben duidelijk de voordelen van altijd en overal surfen op het internet ontdekt.

De vijftigplussers surfen voornamelijk mobiel om kleine zaken op te zoeken. Dit gaat dan onder andere over de treinuren, de openingsuren van een winkel of het zoeken van een goed restaurant. Wanneer ze onderweg zijn, blijven ze ook via hun smartphone op de hoogte van wat er reilt en zeilt in de wereld. Online de krant lezen en/of de social media volgen, behoort zo op weg tot hun favoriete bezigheden.

Update

Moet je weten, Belgische vijftigplussers gaan meer vegetarisch eten!

Vegetarisch eten is meer dan ooit een hot topic. Uit een rondvraag van SeniorenNet bleek dat 4,9% van de Belgische vijftigplussers zijn weg naar een volledig vegetarische levensstijl gevonden heeft. Daarnaast geeft 2,8% aan dat ze één tot enkele dagen per week geen vlees eten. Een laatste groep van 15,5% probeert af en toe te koken volgens de vegetarische keuken.

De populariteit komt vooral voort uit de verschillende campagnes (in de media), die steeds meer onze aandacht vestigen op de voordelen van (wat vaker) vegetarisch te eten. De grotere toegankelijkheid van informatie en aanwezigheid van vegetarische kookboeken en restaurants verkleint de stap naar een leven zonder vlees.

De vaakst aangehaalde reden van vijftigplussers om vegetarisch te eten, is uit respect voor de dieren. De wijze waarop dieren gefokt worden, stilt hun honger naar vlees onmiddellijk. Ook eten ze vegetarisch uit zorg voor het milieu, om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Hun eigen gezondheid speelt ook een belangrijke rol. Door (af en toe) geen vlees te eten en dus automatisch meer groenten te eten, krijgen ze meer vitamines en minder vetten binnen.

Update

64% van de Belgische vijftigplussers zijn inbrekers een stapje voor

Naar schatting komen in België jaarlijks gemiddeld 80.000 inbraken voor. Je huis inbraakproof maken, is dus geen overbodige luxe. Zo denkt ook 64% van de Belgische vijftigplussers erover. Om inbrekers buiten te houden, installeert 44,7% onder hen veiligheidssloten aan alle buitendeuren. Deze basisbescherming opent voor deze vijftigplussers al de deur naar een veilig gevoel in eigen huis.

19,3% gaat echter een stap verder. Zij installeren een volledig alarmsysteem, al dan niet met camerabewaking. Ze opteren voor een sterkere beveiliging, omdat ze in een ‘risicobuurt’ wonen, ze al eerder met een inbraak(poging) te maken hadden of ze zich enkel zo volledig veilig voelen ’s nachts. Via een alarmsysteem is de kans ook groter dat de daders in geval van inbraak gevat worden. Optimaal beveiligd voor een optimaal veiligheidsgevoel!

Update

Wekelijks krakend verse koffiekoeken voor 46% van de Belgische vijftigplussers

“No koffiekoeken for you … maar wel for me!”, zegt 46% van de Belgische vijftigplussers. Zo is 21,7% op zondagochtend al vroeg uit de veren om bij de bakker verse koffiekoeken te halen. Anderen, meer bepaald 14,5%, mijden de zondagsdrukte bij de bakker liever en kopen op een willekeurige dag in de week koffiekoeken. De overige 9,8% koopt zijn koffiekoeken in de supermarkt. Steeds meer supermarkten bakken hun bakkerijproducten immers ter plaatse. Lekker vers en ze kunnen meteen al hun andere aankopen doen: win-win!

De grote meerderheid verkiest echter nog steeds de warme bakker om de hoek om zijn koffiekoeken bij te kopen. Daar hebben ze zo hun redenen voor. Het assortiment bij de plaatselijke bakker is ten eerste veel uitgebreider. Elke bakker heeft tevens een aantal specialiteiten die je nergens anders vindt. Voor hen is de bakker een echte vakman die de regels van de kunst kent. Dat vakmanschap en de daaruit voortvloeiende kwaliteit proef je!

Update

85% van de Belgische vijftigplussers investeert in optimaal slaapcomfort

De mens brengt circa een derde van zijn leven al slapend door. Goed slapen is dus een must. Daarom is investeren in je slaapcomfort geen overbodige luxe en dat beseft een aanzienlijk deel van de Belgische vijftigplussers. 41% vervangt zijn matras tijdig, wat wil zeggen ongeveer om de tien jaar, 13,8% verandert zijn bedbodem op tijd en 30,3% vervangt zijn hoofdkussen gemiddeld om de drie tot vier jaar.

Van deze 85,1% vernieuwt 11,2% tijdig zijn volledige slaapsysteem, dus matras, bedbodem én hoofdkussen. Ze geven aan dat ze merkbaar beter slapen als ze tijdig de verschillende elementen van hun slaapsysteem vervangen. Investeren in hun slaapsysteem zien ze als een investering in een kwaliteitsvolle nachtrust. Slaapzacht …

Update

(Natuurlijke) slaappillen bieden soelaas aan 25,3% van de Belgische vijftigplussers

Gemiddeld één op drie mensen kampt met slaapproblemen. Vooral op latere leeftijd kan dit fenomeen de kop opsteken. Langdurig wakker liggen, moeilijk inslapen … leiden tot heel wat frustraties. Schaapjes tellen brengt niet altijd slaap. Daarom neemt 25,3% van de Belgische vijftigplussers af en toe (10,2%) tot dagelijks (15,1%) zijn toevlucht tot slaappillen.

Na heel wat andere middeltjes, zoals ontspanningsoefeningen en warme melk voor het slapengaan, die onvoldoende hulp boden, namen deze vijftigplussers uit pure frustratie hun toevlucht tot slaappillen. Een deel van hen geeft de voorkeur aan natuurlijke slaappillen, zoals melatonine. De risico’s en bijwerkingen die daaraan verbonden zijn, zijn immers een pak kleiner. SsssZzzzlaap zacht …

Update

34% van de Belgische vijftigplussers pikt eens graag een filmpje mee

De magie van de bioscoop spreekt ook nog bij de Belgische vijftigplussers tot de verbeelding. Maar liefst 34.3% onder hen zakt nog regelmatig af naar de Vlaamse bioscopen. De meerderheid (21%) gaat enkel wanneer ze een film echt willen zien, terwijl anderen enkele keren per maand tot wekelijks naar de film gaan (5.6%).

De ongeëvenaarde kijkervaring trekt vijftigplussers in de eerste plaats naar de cinemazalen. De verbluffende effecten op het grote scherm maken van bioscoopfilms nog steeds een unieke belevenis. Daarnaast spreekt het steeds uitgebreidere aanbod hen aan. 3D-films, opera’s, concerten en zelfs seniors at the movies geven aan een bioscoopbezoek nog een extra dimensie. Ook het op voorhand thuis online kunnen boeken van een ticket, verlaagt de drempel om naar de bioscoop te gaan. De lange wachtrijen aan de kassa kunnen ze zo eenvoudig omzeilen. Tot slot vormt een bioscoopbezoek steeds een leuke uitstap, niet alleen met de partner, maar ook met de kinderen en kleinkinderen.

Update

Hotel is vakantieverblijf nummer 1 voor de Belgische vijftigplussers

Het kernwoord van vakantie voor Belgische vijftigplussers is: genieten. Om dit ten volle te kunnen doen, kiest 58% als vakantieverblijf voor een hotel. Op die manier hebben ze geen zorgen aan hun hoofd en baden ze in een optimaal comfort. Op vaste tijdstippen eten, elke dag een schoongemaakte kamer en dagelijks verse lakens, wie wordt er niet graag enkele keren per jaar op zijn wenken bediend?

Op de tweede plaats, met 10.4%, staat de Bed & Breakfast. Het warme, persoonlijke contact vormt dé reden om op vakantie van de gezelligheid van een B&B te proeven. De top drie wordt afgesloten met de caravan of mobilhome (8.8%). Alles bij de hand om vrij te reizen door het hele vakantieland!

Update

44% van de Belgische vijftigplussers trakteert zichzelf regelmatig op fastfood

Fastfood is not good’, dat weten we ondertussen allemaal. Ook 43,9% van de Belgische vijftigplussers eet graag eens een snelle hap, zoals frieten, een hamburger, pitta of pizza. Enkelen (8,6%) eten zelfs wekelijks een tot meerdere keren fastfood. De meerderheid houdt het echter bij een tot twee keer per maand.

Buitenshuis fastfood gaan eten is het minst populair bij vijftigplussers. De meesten opteren voor thuislevering, omdat door een telefoontje of enkele muisklikken het eten lekker warm aan huis gebracht wordt. De levering aan huis wordt op de voet gevolg door het afhalen en thuis opeten.

Drie redenen werden door vijftigplussers het vaakst aangehaald om fastfood te eten. Ten eerste halen ze meestal fastfood wanneer ze geen zin of tijd hebben om te koken. Verder vinden ze dat ze zichzelf af en toe op fastfood mogen trakteren. Het kan immers af en toe eens écht smaken. Tot slot biedt de snelle hap een groot gemak. Snel, lekker en gemakkelijk: de perfecte combinatie!

Update

Groentjes van eigen kweek voor 44% van de Belgische vijftigplussers

Bij 44% van de Belgische vijftigplussers zit tuinieren in hart en nieren! Van het kweken van kruiden in een bak (11,2%) tot een klein moestuintje (19,3%) tot het hele jaar door genieten van de eigen oogst (13,5%). Dat vijftigplussers graag actief bezig zijn en de handen uit de mouwen steken, wordt nogmaals door deze rondvraag bewezen!

De voeten en handen in de aarde steken, doen de vijftigplussers ten eerste als hobby. Het is voor hen een manier om zich te ontspannen en de frisse buitenlucht op te snuiven. Ze halen uit het zaaien, bewerken en oogsten van groenten erg veel voldoening. Daarnaast zijn verse groentjes gewoon veel lekkerder en gezonder. Ze pakken dan ook graag uit bij hun omgeving met hun zelf gekweekte, knapperige tomaatjes, boontjes en kroppen sla. Tot slot besparen ze er ook heel wat geld door. Het kost hen alleen enkele pakjes zaad en wat plezierig werk, om dan het smakelijke resultaat te oogsten en vooral te verorberen. Smakelijk!

Update

Bloed geven: 10% van de Belgische vijftigplussers doet het!

“Bloed geven doet leven”, dat beseffen ook de Belgische vijftigplussers maar al te goed. 10% onder hen gaat nog regelmatig bloed geven. De bloedinzamelingen van het Rode Kruis in de plaatselijke gemeenten en de campagnes van het Rode Kruis hebben hen aangespoord tot frequenter bloed gaan geven. Daarenboven geeft 34% van de vijftigplussers aan nu geen bloed meer te geven, maar dat in het verleden wel gedaan te hebben.

De vijftigplussers die nog bloed geven, trachten dit nog zo lang mogelijk te kunnen doen. Zo lang ze mogen en ze er geen last van ondervinden, willen ze graag regelmatig wat bloed afstaan. Want wie weet kan bloed op een dag hun leven redden …

Update

Bijna 40% van de Belgische vijftigplussers ‘goes’ BIO!

Biologische voeding is meer en meer IN! Ook onder de Belgische vijftigplussers. Maar liefst 39,3% koopt regelmatig tot soms bioproducten. Vooral de aankoop van biologische groenten en fruit onder vijftigplussers is aan een opmars bezig. De betere ‘toegankelijkheid’ van de bioproducten speelt daarin een grote rol. De steeds grotere aanwezigheid van biologische producten in de supermarkten en buurtwinkels en de markering ervan met een label, maakt dat vijftigplussers sneller geneigd zijn ze te kopen.

De hoofdreden van vijftigplussers om bioproducten te kopen, is omdat ze onbespoten zijn. Dat is niet alleen beter voor hun gezondheid, ook het milieu heeft er baat bij. Daarnaast geven ze aan dat ze biologische producten vaak lekkerder vinden en dat ze beter ‘vullen’. Voor gezondere, smaakvollere en meer maagvullende voeding betalen ze graag een meerprijs!

Update

Solden lokken Belgische vijftigplussers massaal naar de winkels

-20, -30, -40, -50%! Mis! Maar liefst +36,5% van de Belgische vijftigplussers koopt voornamelijk zijn kleding tijdens de solden. Bij de meesten gaat het om een combinatie van hoofdzakelijk binnen en af en toe buiten de solden kopen. Acties en kortingen lokken hen ‘en masse’ naar de winkels!

De vijftigplussers proberen er zowel in de wintersolden als tijdens de zomerkoopjes steeds vroeg bij te zijn. Hoe vroeger, hoe meer keuze en hoe groter de kans dat hun maat er nog hangt. Velen kunnen dan ook eindelijk hun felbegeerde, en nu betaalbare, kledingstuk kopen. Lagere prijzen betekent bovendien meer kleren kopen met hetzelfde budget. Kortom, iedereen wint bij de solden!

Update

Thuiszorg versus woonzorgcentrum: 72% – 18%

Home sweet home” is een uitspraak die treffend de ingesteldheid van de meeste Belgische vijftigplussers weergeeft. De stelling van 72% onder hen luidt immers: “Ik wil er alles aan doen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.” Zij geven dan ook de voorkeur aan thuiszorg boven het verhuizen naar een woonzorgcentrum.

Het grote voordeel van thuiszorg is dat je de kans krijgt om zo lang mogelijk zelfstandig thuis, in je vertrouwde omgeving, te blijven wonen. Thuiszorg biedt niet alleen medische, maar ook huishoudelijke hulp op maat.

18% opteert ervoor om naar een woonzorgcentrum te gaan, omdat ze zo permanent verzorging krijgen. Hun voornaamste reden daarvoor is dat ze daar, dag en nacht, meer rust zullen kennen. Alle huishoudelijke en medische zorgen zijn daarmee van de baan. Gerust oud worden, is hun prioriteit!

Update

Belgische vijftigplussers zijn echte wijngenieters!

Een goed glaasje wijn drinken, daar kan een mens al eens van genieten. Ruim 70% van de Belgische vijftigplussers geeft aan regelmatig wijn te drinken, waarvan 30% zelfs dagelijks één of meerdere glazen. Bij speciale gelegenheden ligt dit cijfer nog hoger: 82% ontkurkt dan in goed gezelschap één tot een aantal flessen.

De meerderheid van de vijftigplussers drinkt graag een glaasje bij het eten. Anderen geven er de voorkeur aan om tijdens het koken, ’s avonds in de zetel of, vooral in het weekend, als aperitief een glas wijn in te schenken. Cheers!

Update

4 op 10 Belgische vijftigplussers koopt fairtradeproducten

Fairtrade of eerlijke handel klinkt vrijwel iedereen intussen bekend in de oren. Steeds vaker handelen mensen er ook naar. Uit een rondvraag op SeniorenNet bleek dat 38,2% van de Belgische vijftigplussers zoveel mogelijk tot af en toe bewust fairtradeproducten kopen. Wat velen over de streep heeft getrokken, is de grotere bekendheid door de campagnes en de betere ‘toegankelijkheid’ van de producten. Door de aanwezigheid van fairtradeproducten in verscheidene supermarkten en het feit dat ze met een label gemarkeerd zijn, hebben ze sneller de neiging om een fairtradeproduct te kopen.

Ook sociale bewogenheid en milieubewustzijn spelen een rol bij hun keuze voor fairtrade. Een win-win situatie voor iedereen: milieuvriendelijke productie in ontwikkelingslanden steunen én er zelf de lekkerste producten voor in ruil krijgen. Vijftigplussers hebben de (h)eerlijke smaak te pakken!

Update

De helft van de Belgische vijftigplussers speelt mee met de spelen van de Nationale Loterij

lotto“L-O-T-T-O, Lotto!”, roept de helft van de Belgische vijftigplussers, want zij spelen regelmatig mee met de kansspelen van de Nationale Loterij. 30% van hen speelt wekelijks mee, terwijl 20,8% enkel bij speciale gelegenheden, zoals verjaardagen en de feestdagen, meedoet. Op die dagen voelen ze zich immers extra ‘lucky’.

De vijftigplussers beschouwen het als een relatief kleine investering om misschien op een dag de jackpot te winnen en al hun dromen te kunnen waarmaken. Hoewel ze beseffen dat de kans op winst erg gering is, doet dat niets af aan het spelplezier en de spanning. Ze moesten het maar eens winnen! Telkens zijn ze er dus toch ergens van overtuigd dat ze gaan winnen.

Zo maken velen onder hen ook hun dierbaren tijdens de feestdagen gelukkig met een Kadoosje, een doosje vol krasbiljetten of spelformulieren. ‘Feestige geluksdagen’ voor iedereen!

Update

Slim beleggen is voor 42% van de Belgische vijftigplussers weggelegd

Om meer uit hun geld, en op die manier ook uit hun (latere) leven te halen, belegt 42,4% van de Belgische vijftigplussers een deel van zijn geld. Dat bleek uit een anonieme rondvraag van SeniorenNet. Op basis van hun eigen financiële situatie beleggen ze gemiddeld tussen de 10.000 en 80.000 euro. Ook lagere en veel hogere bedragen, tot wel enkele honderduizenden euro’s, worden belegd.

De meerderheid van de vijftigplussers belegt zijn geld in samenwerking met hun bank. Op die manier bepalen ze zelf, bijgestaan door professionele hulp en adviezen, waarin ze hun geld beleggen.

Door slim te beleggen, willen ze meer rendement uit hun vermogen halen. De rente op spaarboekjes is tegenwoordig immers zeer laag. Zo kunnen ze alsnog meer uit hun geld halen en dus meer sparen. Dat geld gebruiken ze dan als aanvulling op hun pensioen of om te reizen of …

Update

Belgische vijftigplussers 100% merkgetrouw: THINK AGAIN!

Waar of niet waar: de generatie vijftigplussers zijn erg trouw aan merken? NIET waar! Drie vierde van de Belgische vijftigplussers beschouwt zichzelf als een ‘vernieuwende consument’. Bij het winkelen proberen ze graag eens nieuwe producten uit. Ook zij proeven nog graag van nieuwe uitdagingen, avontuur, vernieuwing en nieuwe ervaringen in hun leven!

Reclame stuwt hen daarbij in een nieuwe richting. Niet alleen reclamespotjes op tv en radio spelen daarbij een doorslaggevende rol, ook vooral internetreclame overtuigt hen om regelmatig van merk te veranderen. Internet vormt namelijk de nummer 1 informatiebron voor vijftigplussers. Wanneer ze zich persoonlijk aangesproken voelen en er sprake is van een eerlijke en duidelijke communicatie, zonder loze beloftes, proberen ze graag andere merken uit. So, think smart, think 50!

Update

Waar geven de Belgische vijftigplussers het meeste van hun vrijetijdsbudget aan uit?

Iedereen houdt elke maand wel wat geld opzij. Dat geld verzamelen we niet enkel voor noodgevallen, maar ook vooral om onszelf eens goed te verwennen! Ook de Belgische vijftigplussers beschikken over een spaarpot voor hun vrije tijd. Een rondvraag op SeniorenNet onthulde waar de gemiddelde vijftigplusser zijn vrijetijdsgeld aan besteedt. De top vijf!

Het grootste deel van hun vrijetijdsbudget besteden de Belgische vijftigplussers aan reizen. Ze spenderen er maar liefst 30% van hun budget aan. Jaarlijks boeken ze steevast twee tot drie keer hun ticket naar de zon! Op nummer twee staat kleding, waaraan ze 16% van hun budget uitgeven. Kleren worden op de voet gevolgd door restaurantbezoekjes (13,5%). Een romantisch dinertje of gezellig uit eten met vrienden of familie is iets waar ze op tijd en stond wel wat centjes voor over hebben. Verder vormen hobby’s, gaande van sporten tot naaien en tuinieren, voor vijftigplussers een ontspannende en nuttige tijdsbesteding, waar ze een behoorlijk deel van hun budget, meer bepaald 11,8%, aan besteden. De top vijf wordt gesloten door het verzorgen van huisdieren, met 9,4%. Het kopen van allerlei accessoires en de verzorging van hun dieren levert hen een ‘dierbaar’ gevoel op, dat al het geld van de wereld waard is!

Update

1 op 2 Belgische vijftigplussers gebruikt verzorgende gezichtscrème(s)

Onze huid krijgt dagelijks, winter en zomer, heel wat te verduren: wind, koude, zon en nog zoveel meer. Om de huid tegen al dat ‘natuurgeweld’ te beschermen, gebruikt ruim de helft van de Belgische vijftigplussers dagelijks een verzorgende gezichtscrème. 20% onder hen haalt zijn productjes zelfs speciaal bij de apotheek of een speciaalzaak.

De top drie van meest gebruikte crèmes door vijftigplussers is op de eerste plaats dagcrèmes, dan hydraterende crèmes en tot slot antirimpelcrèmes. Een dagcrème vormt voor hen de absolute basisbescherming. Ze voedt immers de huid, waardoor die zachter en soepeler blijft. Kortom, al het goede voor de huid in één enkel potje! Andere vijftigplussers kiezen, vaak in combinatie met een dagcrème, voor een specifiekere verzorging voor de huid, vooral om deze te hydrateren en rimpels te weren. Dit alles met slechts één doel: “Fifty and fabulous!”

Update

Online dating: 42% van de Belgische vijftigplussers zegt “I do”

Steeds meer mensen schakelen het internet in om hun ideale liefdespartner te vinden. Ook 42% van de Belgische vijftigplussers vindt online dating potentieel interessant. 1 op 5 van de vijftigplussers maakt er zelf reeds gebruik van. Hun voornaamste drijfveer: “Je vindt er zoveel meer dan liefde!”

Zo stellen ze dat je via datingsites betaalbaar en efficiënt nieuwe mensen kan ontmoeten. Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan enkel een partner zoeken. Contacten leggen met personen met dezelfde interesses, vriendschapsbanden smeden of bij iemand terechtkunnen voor een goede babbel, het is allemaal mogelijk! Daarnaast geven ze aan dat de sociale drempel om iemand aan te spreken, verlaagd wordt. Iedereen is ook ‘op zoek’ en door het ‘onrechtstreekse’ contact is het eenvoudiger om iemand te benaderen. Ook vormt het voor vele vijftigplussers de ideale manier om op latere leeftijd nog een partner te vinden. En liefde, daar doen we het tenslotte allemaal voor, niet?

Update

Extra vitamines in de herfst en de winter: een must voor 29% van de Belgische vijftigplussers

De winter staat weer voor de deur! De dagen worden alsmaar korter, de temperaturen dalen en de griep doet de ronde. Om zich in deze koude, donkere dagen te beschermen, neemt 29,2% van de Belgische vijftigplussers vitaminesupplementen. 12,5% neemt zelfs het hele jaar door vitamines, met nog wat extraatjes in de winterperiode.

In de winter voelen ze zich immers vaker futloos. Die vitaminesupplementen zorgen er dan voor dat hun energie een boost krijgt. Daarnaast willen ze door middel van de vitamines hun weerstand verhogen. De winterkwaaltjes liggen op de loer, waardoor hun weerstand op de proef gesteld wordt. Zo trachten ze sterker, vitaler én gezonder de winter door te komen!

Update

Levering van voedingswaren aan huis voor 1 op 10 Belgische vijftigplussers

Ook de Belgische vijftigplussers hebben de luxe van het online winkelen ontdekt. Niet alleen kleding kopen ze geregeld via het web, ook voedingswaren bestellen ze meer en meer online. Uit een rondvraag van SeniorenNet bleek immers dat 1 op 10 Belgische vijftigplussers regelmatig voor de aankoop van hun voedingswaren van de ‘mobiele thuiswinkel’ gebruikmaakt.

De TOPservice staat daarbij voor de vijftigplussers centraal. Hun inkopen op eender welk tijdstip vanuit hun zetel doen en ze vervolgens gratis aan huis geleverd krijgen op de door hen gewenste datum: toppie! Bovendien kunnen ze de tijd nemen om de productinformatie rustig te bestuderen en producten eenvoudig met elkaar te vergelijken. Zo weten ze precies wat het voordeligst is en met welke ingrediënten ze de keuken induiken. Eveneens mooi meegenomen, is dat ze op die manier de winkeldrukte vermijden.

Update

“Homeopathie for me”, zegt 28% van de Belgische vijftigplussers

Er is al veel inkt gevloeid over de (on)zin van homeopathie. Ruim 28% van de Belgische vijftigplussers is overtuigd van de zin van homeopathie! Daarbij zeggen ze niet resoluut neen tegen de klassieke geneeskunde, maar die delft wel duidelijk het onderspit.

De grote meerwaarde van homeopathische geneesmiddelen vinden ze vooral hun preventieve werking. Onder andere bij steeds terugkerende gezondheidsklachten, zoals migraine, brengen de middelen zonder enig risico verlichting. Ze geven tevens aan dat homeopathische medicijnen hun immuunsysteem versterkt. Hun lichaam is niet alleen merkbaar beter bestand tegen, maar ook langduriger vrij van ziektes dan met reguliere medicatie. Ten slotte ondervinden ze minder tot geen bijwerkingen van homeopathische middelen. Geen klinkklare onzin dus?!

Update

15% van de Belgische vijftigplussers kiest traiteur voor kerstmaal

Het is bijna Kerstmis! Dan denkt iedereen spontaan aan cadeautjes, gezellig samenzijn én uiteraard aan een heerlijk feestmaal. 15% van de Belgische vijftigplussers kiest er bewust voor om het kerstmaal door een traiteurdienst aan huis te laten leveren.

In de eerste plaats besparen ze zo, naar eigen zeggen, veel tijd. Het lange aanschuiven in de drukke winkels en het uren zwoegen en zweten in de keuken wordt immers vermeden. Ook blijft hun stressniveau op die manier beperkt, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de bereiding van het eten. Tot slot kunnen ze zo meer genieten van het kerstfeest. Ze zijn namelijk zelf in staat om de gasten te ontvangen en de hele avond met hen aan tafel te zitten. Minimale zorgen en maximale gezelligheid dus!

 

Update

Tablet + vijftigplusser= een gouden team

Wanneer we het hebben over de nieuwste technologische snufjes, denken we automatisch aan jongeren. ‘Think’ again! Reeds 33% van de Belgische vijftigplussers beschikt namelijk over een tablet. Ze geven in de eerste plaats aan dat een tablet voor hen het ideale tool is, omdat hij zo compact is. Het kleine formaat en beperkte gewicht zorgt ervoor dat ze hem eenvoudig kunnen meenemen en ze hem vanop elke plek kunnen gebruiken.

Daarnaast vinden ze het relatief eenvoudig om met een tablet te werken. De vereiste computerkennis is immers beperkt, de menu’s zijn niet te uitgebreid en de knoppen zijn vrij groot. Tot slot voelen ze zich meer ‘betrokken’ bij wat reilt en zeilt in de wereld en in hun omgeving, onder andere door foto’s en skype. Tablets + vijftigplussers= een combinatie die, niet alleen voor vijftigplussers, goud waard is!

Update

1 op 6 Belgische vijftigplussers WEBshoppen till they droppen!

De laatste jaren zijn online webshops alsmaar populairder geworden, waarbij kleding een van de meest gegeerde producten is om online te kopen. Ook het aandeel vijftigplussers dat online kleding koopt, gaat in stijgende lijn. Reeds 15% van hen koopt regelmatig kleding online. Daarbij gaat het vaak om een combinatie van het fysieke winkelen en het online shoppen.

Hun belangrijkste drijfveer om online kleren te kopen, is het ontsnappen aan de winkeldrukte. De ellenlange rijen aan de paskamers en de kassa worden zo handig omzeild. Daarnaast speelt de continue beschikbaarheid van de online webstores een doorslaggevende rol. Je kan 7 dagen op 7, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat winkelen. Tot slot beschouwen ze het als een groot voordeel dat de aangekochte kleren (meestal) gratis thuis geleverd worden.

 

Update

Ruim 1 op 5 Belgische vijftigplussers heeft een smartphone @home

Wie zegt dat vijftigplussers blijven stilstaan in de ‘goeie oude tijd’, heeft het bij het verkeerde eind! Uit een rondvraag van SeniorenNet bleek immers 22% van de Belgische vijftigplussers over een smartphone te beschikken. Hoewel de meerderheid te kennen geeft dat bepaalde technologische snufjes van de smartphone voor hen te hoog gegrepen zijn, verkiezen ze die toch boven een gewone gsm.

De top drie redenen daarvoor zijn: ten eerste een groter en duidelijker scherm, waarbij je gemakkelijk de letters kan vergroten, ten tweede dat je er mooie foto’s mee kan maken en ten slotte dat er meer mogelijkheden zijn, zoals een groter aanbod spelletjes en sneller surfen op het internet.

Met wat hulp van de (klein)kinderen leren ze er, naar eigen zeggen, stapje voor stapje mee werken. Dat houdt niet alleen hun brein scherp, maar zo blijven ze eveneens ‘forever young’!

Update

“I read on an e-reader”: 20% van de Belgische vijftigplussers is al overtuigd!

De digitale evolutie gaat in een steeds hoger tempo door. Zo maakt het papieren boek langzaamaan plaats voor het digitale verhaal. Wie dacht dat de Belgische vijftigplussers in deze evolutie blijven stilstaan, heeft het bij het verkeerde eind! Reeds een op vijf leest immers steeds meer boeken op een e-reader.

Het grootste voordeel van de e-reader is volgens vijftigplussers dat ze al hun lievelingsboeken overal binnen handbereik hebben. Dit spaart op reis of onderweg met het openbaar vervoer heel wat gewicht uit! Daarnaast geven ze aan dat de leesbaarheid op een e-reader beter is, omdat ze de letters kunnen vergroten. Hierdoor raken hun ogen tijdens het lezen minder snel vermoeid. Tot slot speelt het prijskaartje een rol: e-books zijn doorgaans goedkoper dan hun papieren variant. Besparingen op elk vlak dus!

Update

83% van de Belgische vijftigplussers neemt ’s ochtends de tijd voor een stevig ontbijt

Dat ontbijten een belangrijke, misschien wel dé belangrijkste maaltijd van de dag is, werd al meermaals aangetoond. Toch gaan heel wat mensen ’s ochtends de deur uit zonder te ontbijten. Vijftigplussers vormen hierop een grote uitzondering. 83% van de Belgische vijftigplussers ontbijt immers ALTIJD! De meerderheid start de dag met een aantal heerlijke sneetjes brood met onder andere confituur, choco of speculaas(pasta) en uiteraard een lekkere verse pot koffie!

Gezelligheid aan de ontbijttafel is voor vijftigplussers troef! Rustig ontwaken, wat bijpraten, smakelijk eten, kortom een moment van rust vooraleer aan de drukte van alledag te beginnen. Daarnaast geven ze aan dat ze zonder een ontbijt de voormiddag niet zouden doorkomen. Het ontbijt vormt, naar eigen zeggen, hun belangrijkste energiebron van de dag!

Update

60% van de Belgische vijftigplussers kiest voor “De mannen die de GAS doen branden”

gas-onlineUit een rondvraag van SeniorenNet bij de Belgische vijftigplussers bleek aardgas veruit de populairste energiebron om de woning mee te verwarmen. De prijs-kwaliteitverhouding vormt daarbij de doorslaggevende factor. In vergelijking met andere brandstoffen is aardgas immers relatief goedkoop, zuinig én je huis voelt snel comfortabel warm aan. Een aantal van de ondervraagden gaf tevens aan dat ze voor aardgas kozen, omdat het niet enkel een kostenbesparende, maar ook een milieusparende energiebron is.

Op nummer twee en drie staan stookolie (22%) en elektriciteit (10%). Ondanks het lagere rendement, zeker bij elektriciteit, opteren sommige vijftigplussers toch voor deze energiebronnen. De vaakst aangehaalde reden daarvoor is dat hun energieverbruik beperkt blijft en bijgevolg hun energiefactuur ook.

Update

Ledverlichting ook in huizen van Belgische vijftigplussers in opmars

Ruim de helft van de Belgische vijftigplussers schakelde al volledig of gedeeltelijk over op ledverlichting. De hogere kostprijs voor ledlampen houdt hen niet langer tegen om hun huis met ledlampen uit te rusten. De hogere aankoopprijs weegt immers niet op tegen het lagere energieverbruik en de lange levensduur van leds. Daarnaast trekt ook het steeds gevarieerdere aanbod veel vijftigplussers over de streep. Een slimme én milieuvriendelijke investering, klinkt het!

Andere energiebesparende verlichting blijft het ook goed doen. 4 op 10 van de Belgische vijftigplussers beschikt thuis voornamelijk over spaarlampen of tl-lampen. De kleine 10% die nog gloeilampen gebruikt, is dus duidelijk in de minderheid!

Update

Georganiseerde (groeps)reizen goedgekeurd: geen geregel, geheel genieten

“Hoe meer zielen, hoe meer reisvreugde!”, stelt 40% van de Belgische vijftigplussers. Jaarlijks boeken ze dan ook minstens één georganiseerde groepsreis. Zo leren ze immers heel wat nieuwe en gelijkgestemde mensen kennen, die soms zelfs vrienden voor het leven worden.

Niet enkel hun groepsreizen, maar ook hun andere vakanties, boekt 70% van de Belgische vijftigplussers via een reisbureau. Dat de reis op voorhand tot in de puntjes georganiseerd wordt, zorgt ervoor dat ze met een gerust hart op vakantie kunnen vertrekken. Geen geregel = geen gedoe = groot gemak = GENIAAL!

Update

1, 2, 3 tot 4 keer per jaar 50-plussers vakantieplezier!

Ruim 65% van de Belgische vijftigplussers houdt het niet bij één vakantie per jaar. Een derde van hen gaat jaarlijks twee tot zelfs vier keer op reis: in het voorjaar, in het najaar en eventueel bijkomend in de zomer en/of de winter. Bij voorkeur gaan ze in het laagseizoen op reis. Enerzijds om de toeristische drukte te ontlopen, anderzijds omdat de prijzen dan een pak lager liggen.

Onafhankelijk van de tijd van het jaar is de voornaamste reden voor vijftigplussers om een vakantie te boeken: een ticket naar de zon! Zon, zee en strand staan bovenaan op hun verlanglijstje. Op de tweede en derde plaats komen natuur en cultuur. Ontspannen in een feeëriek decor vormt zodoende dé succesvakantieformule voor de Belgische vijftigplussers!

Update

Vakantie(s) 2015 bij een vierde van de Belgische vijftigplussers geboekt

Een vierde van de Belgische vijftigplussers maakte al vakantieplannen voor 2015. Ze doen dit steevast onder het motto: hoe vroeger je boekt, hoe voordeliger de prijs! Vroegboekkortingen verleiden hen om ruim op voorhand hun vakantie(s) vast te leggen. Naast de prijs vormt het aanbod een tweede doorslaggevende reden om vroeg te boeken: hoe vroeger je boekt, hoe groter de beschikbare keuze!

Vooral bestemmingen binnen Europa zijn erg populair. Ruim 90% van de vijftigplussers kiest voor een Europese bestemming, met Frankrijk, Spanje en Italië op kop. Ook vakanties in België zelf zijn bij vijftigplussers erg in trek. Met name onze Belgische kust en de (Vlaamse) Ardennen weten jaar na jaar de harten van de vijftigplussers te veroveren.

Update

Helft Belgische vijftigplussers big spenders voor kerstgeschenken

De feestdagen zijn in aantocht en dat wil zeggen: cadeautjes onder de kerstboom! Een zevende van de Belgische vijftigplussers start al vanaf september met de kerstinkopen om de ideale geschenken te vinden. Daarbij spelen budgettaire redenen een belangrijke rol. Door er vroeger aan te beginnen, kunnen ze immers de kosten over een paar maanden spreiden.

Zo voorziet bijna de helft van de vijftigplussers elk jaar een bepaald budget voor de kerstgeschenken, gaande van 0 tot 200, 500 of zelfs 1000 euro. De meerderheid, 52.5%, van de vijftigplussers legt echter op voorhand geen budget vast. De prijs is voor hen ondergeschikt aan het perfecte cadeau.

Een derde van de vijftigplussers koopt zijn cadeaus liever tijdens de kerstperiode zelf. Ze genieten er naar eigen zeggen erg van om hun kerstinkopen in de warme, gezellige kerstsfeer te doen. Daguitstapjes naar de winkelstraten en/of kerstmarkten staan tijdens de kerstvakantie bovenaan op hun to-dolijstje!

Update

Traditioneel koffiezetapparaat nummer 1 voor vijftigplussers

Nespresso. What else? Koffie uit een traditioneel filterkoffiezetapparaat stelt de meerderheid van de Belgische vijftigplussers! Uit een rondvraag bleek immers dat ruim 55% van de vijftigplussers het liefst elke ochtend zelf een verse thermos koffie maakt. Dit staat in schril contrast met een geringe voorkeur van 6% onder de vijftigplussers voor koffiecapsules, zoals die van Nespresso.

De koffiepads maken evenwel meer en meer hun opmars. Een vijfde van de vijftigplussers heeft reeds een koffiepadapparaat in huis gehaald. De meerderheid beschouwt het als een ‘aanvulling’ op hun gewone koffiezetapparaat, bijvoorbeeld wanneer de thermos in de namiddag al leeg is. Ook wanneer ze (onverwacht) bezoek krijgen, vinden ze het doorgaans gemakkelijker om koffiepads te gebruiken.

Update

Regelmatig ‘changement de décor’ in huis bij bijna helft vijftigplussers

Een nieuw seizoen, nieuwe decoratie? Uit een enquête van SeniorenNet blijkt dit bij ongeveer de helft van de Belgische vijftigplussers het geval te zijn. Zo gaf een op tien vijftigplussers aan dat ze regelmatig hun decoratie in huis vernieuwen. Met Pasen, in de zomer, voor Halloween, met Kerstmis enzovoort steken ze hun huis steevast in een nieuw kleedje. Dit zorgt, naar eigen zeggen, voor meer sfeer en gezelligheid, waardoor hun thuis telkens opnieuw tot leven komt!

De populairste periode om de interieurdecoratie te veranderen, vormt de kerstperiode. Ruim 25% van de vijftigplussers richt zijn huis dan volledig in de sfeer van Kerstmis in.

Niet alleen de feestdagen doen het goed, ook de seizoenen sporen de vijftigplussers aan tot een ‘changement de décor’. Zo haalde een op tien vijftigplussers tijdens deze sobere herfstdagen aangepaste sfeervolle decoratie in huis, onder meer door middel van uiltjes, bloemenkransen en kaarsen.

 

 

Update

1 op 10 Belgische 50-plussers bereid meer te betalen voor energieverbuik om stroomonderbreking te vermijden

Deze winter heerst er een verhoogd risico op stroomonderbrekingen. Dit roept heel wat vragen en angstgevoelens bij de bevolking op. Een op tien Belgische vijftigplussers is daarom bereid meer te betalen voor zijn energieverbruik, indien zo een black-out vermeden kan worden.

Een rondvraag van SeniorenNet wees uit dat het reële risico op een stroompanne ruim een derde van de Belgische vijftigplussers angst inboezemt. De voornaamste reden hiervoor is, dat ze in het duister tasten over de impact en de gevolgen ervan. Dit gaat van kleine bekommernissen, over het potentieel ontdooien van hun diepvriezer, tot grote zorgen over gevaar op inbraak. Het alarm zal immers mogelijk niet werken, waardoor inbrekers vrij spel krijgen.

Om een stroompanne te vermijden, is 12% bereid om meer te betalen voor hun energieverbruik, indien een stroompanne zo afgewend kan worden. Ze geven aan dat ze zo meer zekerheid zouden hebben, zodat onder meer het uitvoeren van hun huishoudelijke taken en de feestdagen niet in het gedrang komen.

Daarnaast is 22% bereid hun energieverbruik in te perken, onder andere door lampen te gebruiken die minder verbruiken (LED’s of spaarlampen) en de lichten steeds te doven bij het verlaten van een ruimte.

Update

49% van alle FMCG gekocht door 50-plussers

Iets meer dan een derde van de bevolking is 50 jaar of ouder en zijn dus een belangrijke doelgroep voor de FMCG markt. Ze kopen echter relatief veel van deze producten aan en zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle FMCG verkopen.

Tot deze conclusie komt een onderzoek van Nielsen in de US. Dit brengt een nieuwe focus voor bedrijven in deze markt. De aankoop van voeding, zeep, cosmetica, lampen, toiletartikelen, enz. is de vijftigplusser een zeer belangrijke consument. Een consument die bovendien, blijkt uit eerdere onderzoeken, zeer kritisch is en over het algemeen hoge kwaliteit wenst.

Hoewel de algemene trend van de meeste FMCG producten “verjongen” is, speelt men meer en meer met de toekomst van het merk. Volgens een ouder onderzoek van Nielsen uit 2008 zijn de vijftigplussers verantwoordelijk voor 72% van de verkopen van merken, terwijl jongere doelgroepen vooral merkloze producten kopen in de supermarkt en naar discounters gaan. Indien een bepaald merk sterk wil verjongen en op deze manier de 50-plusser wegduwt terwijl de concurrent juist de 50-plusser omarmt, kan dit zeer grote gevolgen hebben in de verkoop.

 

Update

3 op 5 van de Belgische 50-plussers hebben een gsm-abonnement

De voorbije tien jaar is de populariteit van mobiele telefoons geëxplodeerd. Ze zijn een essentieel onderdeel van zowel ons persoonlijk als ons zakelijk leven geworden, ook bij de Belgische 50-plussers.

Een enquête van SeniorenNet toont aan dat 95% van hen een mobiele telefoon heeft. In die grote groep, hebben 3 op 5 een gsm-abonnement. Dat betekent dat een prepaid-abonnement minder populair is bij de Belgische 50-plussers.

Update

1 op 6 van de Belgische 50-plussers heeft airconditioning

Een enquête gevoerd door SeniorenNet toont aan dat de Belgische 50-plussers van comfort houden en bereid zijn om ervoor te betalen. Ook al zijn er slechts weinig hete dagen in een ‘normaal’ jaar, 1 op 6 in deze doelgroep hebben geïnvesteerd in airconditioning in huis.

Bijna 59% heeft zelfs een centraal airco systeem geïnstalleerd: 10% in het volledige huis, anderen in specifieke kamers.

Diegenen die ervoor kozen geen airconditioning te installeren, maakten deze beslissing niet op basis van de kost, maar op basis van comfort: te veel lawaai, het ongemak van een mobiel toestel of de onaantrekkelijkheid van een toestel binnen en buiten het huis.

Promo

ZOMERPROMO’S 2016

Babyboomers beheersen de markt!

  • De grootste én snelst groeiende consumentengroep
  • Ze hebben 75% van al het geld in België in handen
  • Tegen 2030 zal de 60+ groep verantwoordelijk zijn voor 60% van de consumptiegroei*

*bron: McKinsey Global Institute Cityscope, analysis April 2016

Bereikt u hen al?

Profiteer nu van zotte zomerkortingen op SeniorenNet!

Heeft u de nieuwe, verbeterde versie van de favoriete website van de 50-plusser al ontdekt?
De eerste 25 adverteerders op het vernieuwde SeniorenNet krijgen maar liefst 50% korting op dit pakket! Mis het niet!

Nu -50% = slechts 4.290 euro!

Meer weten?

Stuur snel een mailtje naar contact@think50.be en profiteer van deze korting!

Geldig voor campagnes besteld en opgenomen voor 21 september 2016.

Andere formules op aanvraag. Meer weten over onze uiterst interessante doelgroep en onze andere mogelijkheden? Vraag vrijblijvend onze Mediakit en/of Rate Card aan.